De 6 ting, der irriterer dine ansatte mest

De fleste lederes store drøm er en sund arbejdsplads, der genererer et økonomisk overskud og er fri for konflikter. Sidstnævnte er dog nærmest uundgåeligt. Her får du et indblik i, hvilke scenarier du skal være opmærksom på, hvis du vil undgå, at dine medarbejdere bliver irriteret, samt hvordan du bør forholde dig til dem.

Hvis du leder en arbejdsplads, har du garanteret tænkt tanken, at det hele ville være lettere, hvis dine medarbejdere ikke var der – i forhold til konflikter i hvert fald. Bare rolig; du er ikke alene. Det har dine medarbejdere også tænkt.

En undersøgelse viser nemlig, at der er en række adfærdsmønstre, der irriterer kollegaerne. Undersøgelsen er foretaget af Zapera, og herunder gennemgår vi de fem træk, der irriterer kollegaerne mest.

De 6 mest irriterende elementer på arbejdspladsen

Herunder får du en oversigt over de seks elementer, der er blandt de mest irriterende på arbejdspladsen ifølge Zaperas undersøgelse.

  1. Brok

Når dine medarbejdere brokker sig over småting uden at komme med et konstruktivt forslag til en løsning, irriterer det de andre medarbejdere.

  1. Sladder

Sladder er en naturlig del af den menneskelige natur, men ofte bliver det opfattet negativt. Faktisk mener forskere, at det er blandt de bedste måder at formidler budskaber på tværs af virksomheden; dog er det vigtigt, at det ikke er den eneste måde, der kommunikeres på – det er nemlig blandt de ting, der irriterer dine medarbejdere mest.

  1. Larm

De fleste har en kollega, der larmer mere end de andre. Det kan være, at kollegaerne taler med hinanden over skærmene. Det skaber et uhensigtsmæssigt arbejdsmiljø, og dem, der ikke tager hensyn til støjniveauet, er altså dem, der er blandt de mest irriterende medarbejdere.

  1. Svineri

De kollegaer, der sviner fællesarealerne til, er ligeledes blandt de mest irriterende kollegaer. Det er ikke din opgave som leder at holde orden, men du bør udarbejde nogle ordensregler.

  1. Sygemelding

En sygemelding kommer aldrig belejligt, og der er mange, der har svært ved at have medfølelse for en kollega, når opgaverne hober sig op.

  1. Mobiltelefoner

Mobiltelefoner (danske teleselskaber og priser) kan være årsag til mange frustrationer. Irriterende ringetoner, høje sms-lyde og privatsnak befinder sig på 6. pladsen over de mest irriterende elementer på arbejdspladsen. Indfør eventuelt stillezoner, hvor der ikke må tales i mobiltelefon.