Nutildags er det afgørende for de fleste virksomheder, at de kan begå sig digitalt. Det er ikke nok at have en flot hjemmeside. Den skal også indeholde de rigtige ord for at nå ud til virksomhedens målgruppe. Dette kan være komplekst og en lille smule uigennemskueligt for folk, der ikke arbejder med den slags til hverdag. Heldigvis er der firmaer, der tilbyder ad hoc hjælp til denne typer opgaver.
Målrettet markedsføring til andre virksomheder
Trenden indenfor markedsføring er målrettethed. Dette kan blandt andet opnås via B2B marketing. B2B betyder business-to-business og dækker over salg af varer og ydelser til andre virksomheder. Indenfor B2B er målet at gøre markedsføringen så fokuseret som muligt. Man har fokus på følgende områder: strategiudvikling, SEO, Google AdWords, inbound marketing og marketing automation.
Hvilke kunder skal vi nå ud til og hvordan?
Sådan kan strategiudvikling lidt simpelt opsummeres. Man skal finde ud af, hvor de potentielle kunder er og hvilke kanaler, man skal bruge for at få kontakt til dem.
Skab aktivitet på hjemmesiden
Det siger sig selv, at det er vigtigt at få den rigtige aktivitet på ens virksomheds hjemmeside. Mange tænker måske, at det er lidt ligegyldigt, men det er i så fald nogen, der endnu ikke har opdaget, hvilken guldgruppe af statistik besøgende efterlader på hjemmesider. Her er der virkelig informationer, der kan bruges konstruktivt af dem, der har forstand på det.
SEO dækker over begrebet Search Engine Optimization, hvilket på dansk vil sige søgemaskineoptimering. Når man laver en internet søgning kommer der i bogstaveligste forstand i titusindvis af resultater frem. Med SEO forsøger man at komme så langt op på den liste som muligt. Allerhelst på den første søgeside.
Reklame for ord
I et forsøg på at få ens hjemmeside så langt op på søgelisten kan man blandt andet betale for at få sit hjemmeside link vist ved Google søgning på specifikke ord. Hvis man for eksempel har et murerfirma i Svendborg, så kunne ens reklameord være ”murer” og ”Svendborg”. Dette kaldes GoogleAdWords.
Målrettet kontakt
Ved brug af specifikke platforme og brug af informationer fra blandt andet virksomhedens hjemmeside kan man lavet målrettet kontakt til potentielle kunder.
Timing, timing og timing
Som med så meget andet her i livet gælder det om at få timet ens virksomheds markedsføring rigtigt. Dette kan være svært at gennemskue, hvis man ikke er ekspert på området. For lægfolk kan det være nemmer at se, hvornår timingen er off. Det siger sig selv, at man ikke lancerer en stor kampagne ugen inden hele virksomheden lukker ned for sommerferien. Det er lidt sværere at bestemme, hvornår timingen er god.
Overlad marketing til folk med forstand på det
Alle former for markedsføring er kompleks ikke mindst business-to-business (kaldet B2B marketing), da denne form for potentiel salg involverer flere folk end direkte salg til private. Derfor kan det give rigtig god mening at få professionel hjælp til dette med mindre ens virksomhed enten er så stor, at den har kompetente markedsføringsmedarbejdere ansat.
Leave a Reply