Har du styr på din B2B markedsføring?

Som navnet hentyder til, refererer business-to-business, altså B2B, markedsføring til markedsføring af produkter eller tjenester til andre virksomheder og organisationer. B2B-markedsføring er derfor vigtigt for enhver virksomhed, der foretager nogen handel med andre virksomheder. I B2B-salg er der oftest tale om en længere købsrejse end ved B2C-salg, altså business-to-customer, hvor man har fokus på salg til kunder. Dette skyldes primært, at B2B-salg og markedsføringer oftest afhænger af mange led i en organisation, og mange mennesker involveres i processen. Dette resulterer i, at B2B markedsføring er mere komplekst og til tider udfordrende for mange, men da datakilder bliver mere robuste og præcise gennem hjælp fra professionelle, forbedres mulighederne for at kortlægge udvalg og nå op til købere med relevant personlig information. Står du selv og har svært ved at kortlægge din B2B markedsføring, eller vil du blot komme bedst muligt fra start? Så er der meget hjælp af få.

En længere købsrejse

Selv om der ved B2B markedsføring er tale om handel mellem virksomheder, handler det om at skabe en god relation til din nye kunde. Det er her vigtigt at understrege, at købsrejsen er noget længere end ved B2C, da et B2B-salg oftest afhænger af mange personer og stillinger i en virksomhed, og det kan derfor være svært at vide hvor mange, der er involveret i hele processen. Derfor handler B2B markedsføring altså om at gøre potentielle kunder opmærksomme på de problemer, dit produkt eller service løser. Men hvordan kommer du i gang med den mest gennemtænkte B2B-strategi for din virksomhed? Gennem WeMarket – B2B markedsføring sættes der fokus på samtlige faktorer, som blandt andet er med til at forbedre din virksomheds SEO og markedsføringsstrategi.

Sådan kommer du i gang med din B2B markedsføring

Når du skal i gang med din B2B markedsføring, er det først og fremmest vigtigt at have afklaret din virksomheds målgruppe. En veldefineret målgruppe gør det meget lettere at udarbejde en strategi, hvor du i kan skabe målrettet materiale og effektiv kommunikation. I samarbejde med professionelle bureauer som WeMarket kan din målgruppe afgrænses og kendes gennem værktøjer som Google AdWords, inbound marketing og marketing automation. Ved B2B markedsføring er der som nævnt ofte tale om komplekse produkter og processer, som ikke kan markedsføres til alle kunder på én gang. Det er derfor vigtigt at kende din målgruppe og dine kunders købsrejse. På den måde kan du lave en målrettet kanalstrategi, som indeholder de kanaler, hvor kunderne befinder sig. Her kan WeMarket være med til at samle de markedsføringssplatforme, du ønsker at anvende. På den måde skabes der et overblik af udviklingen på samtlige kanaler og sikres kontrol over al handel.

Når du har fået defineret din målgruppe samt din virksomheds mål, kan du kaste fokus mod din B2B markedsføringsstrategi. Et vigtigt element i B2B markedsføring er SEO, hvor bureauer som WeMarket igen kan hjælpe. Her tilbydes der blandt andet hjælp til on-page optimering, off-page optimering samt lokal og international SEO.