Priskrigen blandt mobilselskaberne har lagt sig

Konkurrencen blandt mobilselskaberne har i mange år været på sit højeste. Det ser dog ud som de konkurrerende mobilselskaber har lagt stridsøkserne på hylden. I denne artikel får du forklaringen på, hvorfor det forholder sig sådan.

De fleste store danske teleselskaber og mobilselskaber har flere år i træk hævnet prisen på deres abonnementer. TDC, som nu hedder Yousee, ejer store dele af netværket, og  har blandt andet udnyttet en mulighed for at hæve priserne efter sammenlægningen.

Før i tiden faldt priserne på mobilabonnementer, men af flere forskellige årsager, stiger priserne altså nu igen. Det er en tendens, der er enormt kontrastfuld, hvis vi går et par år tilbage i tiden. Her var priskrigen nemlig på sit højeste, og dengang var prisen den vigtigste faktor, når teleselskaberne skulle lokke nye kunderne til.

Men sidste år blev priserne hævet på det billigste abonnement for nye kunder hos blandt andet Telenor. Den steg fra 109 kr. til 129 kr. Faktisk steg prisen allerede igen i foråret 2017, hvor prisen på det billigste mobilabonnement ydeligere blev hævet med 10 kroner.

Hvad er grunden til pristigningerne?

Grundet Yousee’s prisstigning fulgte flere af konkurrenterne med. Heriblandt prisstigninger på Telia, Telenor og 3, der alle sammen har hævet deres priser. Det er dog ikke uden grund, at de valgte denne strategi i stedet for at indlede en ny priskrig, hvor abonnementerne sænker prisen.

Prisstigerne er nemlig en konsekvens af den ikke helt vellykkede fusion mellem Telia og Telenor. Det sker på baggrund af det ændrede marked, hvor Yousee har udnyttet muligheden for at hæve priserne. Det har skabt en interessant dynamik, der bliver spændende at følge.

Ligeledes har EU aftalen, med fri data roaming i EU, også været en grund til disse prisstigninger. EU aftalen og dens betydningen kan du læse mere om her.

I dag tiltrækker de forskellige selskaber nye kunder med tillægstjenester, til det enkelte mobilabonnement. Ofte findes der forskellige abonnementer, hvor du skal tage stilling til, hvor meget data du skal bruge, hvor mange sms’er du skal sende, hvor mange timers taletid ønsker. Nu er elementet med tillægs abonnementer, også en faktor.